Urgentie

De toename van meldingen bij crisislijn 113 onder mkb‑ondernemers met suïcidegedachten laat zien dat ondernemers niet alleen financieel, maar ook psychisch in de knel komen. Dit illustreert het belang van een aanpak die verder reikt dan zakelijke of financiële interventies alleen.

Urgentieanalyse

In Nederland zijn ruim 1,2 miljoen zzp’ers en tienduizenden mkb-ondernemers met een BV (1–50 medewerkers) verantwoordelijk voor een groot deel van onze economie. Toch blijkt uit onderzoek van CBS, KvK en TNO dat juist deze groep te maken heeft met een zorgwekkende toename van stress, burn-outklachten, emotionele uitputting en onzekerheid. Waar de gemiddelde werknemer nog kan terugvallen op HR-structuren, vangnetten en collega’s, staat de ondernemer er vaak alleen voor.

 

De druk blijft niet beperkt tot werkstress:
Uit cijfers van TNO (2022–2023) blijkt dat emotionele uitputting structureel stijgt, terwijl ondernemers met personeel een significant hoger stressniveau ervaren dan zzp’ers zonder personeel (ZEA 2023).

 

Deze druk kan escaleren.
De crisislijn 113 rapporteerde in De Ondernemer (15 december 2020) dat steeds meer mkb-ondernemers met suïcidegedachten aankloppen voor hulp. In ruim een derde van deze gesprekken spelen schulden en financiële problemen een centrale rol.

 

Achter de cijfers gaan mensen schuil.

In haar indringende reportage “Wie failliet gaat verliest ook een stuk van zichzelf” (De Correspondent, 2024) beschrijft Lisanne van Sadelhoff hoe ondernemers na een faillissement kampen met schaamte, identiteitsverlies, isolement en stil verdriet. Niet het bedrijf, maar de mens gaat failliet.


De signalen zijn duidelijk: voor ondernemers is zwaar weer niet alleen een financiële of juridische uitdaging, maar een psychologische crisis. Er bestaat een gevaarlijke kloof tussen zakelijke hulp (cijfers, contracten, herstructurering) en mentale ondersteuning (herstel, veerkracht, identiteit).